10 tips om je radiospot succesvol te maken

“Mannekes…, vader!”, “Kruidvat, steeds verrassend altijd voordelig”, “Lidl, voor iedereen die telt", ... De ganse dag door horen we radiospotjes waarvan de ene al wat meer blijft hangen dan de andere. Een succesvolle radiospot maken hangt van veel factoren af. Hieronder delen we 10 geheimen die ervoor zorgen dat je radioreclame gehoord zal worden!

dasmedia-10tips-radiospot-succesvolmaken

1. Brainstormsessies zijn onmisbaar


Een goed idee is zoals goede wijn en tijd is een belangrijk ingrediënt. Net als wijndruiven hebben radiospots tijd nodig om te rijpen. Voldoende tijd voor brainstormsessies en een adequate voorbereiding zijn daarom uiterst belangrijk.

2. Eén radiospotje = één boodschap

Het gebeurt vaak dat marketeers zoveel mogelijk info kwijt willen in een radiospot, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Probeer je radiospot duidelijk, eenvoudig en overtuigend over te brengen en vertel dan de rest van je verhaal via je andere kanalen zoals socials, website, nieuwsbrief, ... Door je verhaal in verschillende lagen te brengen zal het gemakkelijker blijven hangen!

3. Think out of the box: zorg ervoor dat je radiospot opvalt tussen de andere radioreclame


Sterke radiospots hebben één iets gemeen: het zijn géén droge informatie spots! Maar waarom blijven die radiospots beter hangen? Simpel! Omdat zo’n radiospot niet klinkt zoals een andere spot. Men koos voor een verrassende invalshoek om de boodschap over te brengen.



Er zijn verschillende elementen om de aandacht te trekken:



  • Opvallende geluidseffecten
  • Acteurs die hun stem verheffen

  • Bekende stemmen gebruiken
  • Stilte
  • 
…

Deze radiospot die we voor Vanomobil maakten, springt eruit door het gebruik van opvallende geluiden zoals het gekrijs van meeuwen en de bellen van Alpenkoeien. De 2 professionele stemmen maken het plaatje af. Deze radioreclame was in heel Vlaanderen te horen op Radio 2.

In deze radiospot die we maakten voor Waregem Wintert van Stad Waregem, herken je onmiddellijk de opvallende stem van actrice Lisa Naert. Een mooi voorbeeld van hoe een bekende stem de aandacht trekt. Deze radioreclame was te horen op Radio 2 West-Vlaanderen en Radio 2 Oost-Vlaanderen.

4. Originaliteit is doorslaggevend

Zoals hierboven reeds vermeld, kan je een boodschap op vele manieren overbrengen. De belangrijkste factor blijft een origineel idee. Originaliteit valt immers op én daar draait reclame om!

De quiz die je uitnodigt om het bekende Flamingo Busreizen deuntje mee te zingen trekt op een originele manier de aandacht van de Radio 2 West-Vlaanderen luisteraars. Tegelijk prikkelt de hoofdprijs van de quiz, een reis naar Corsica, de zin om te reizen.

In deze radiospot schrijft een klein meisje een brief naar Meneer Namgrass. Kan hij haar helpen papa te overtuigen van echt kunstgras alsjeblieft? Een vragend kinderstemmetje valt op tussen de andere radioreclames op QMusic en TOP Radio.

5. Vermeld minstens 3 à 4 keer de naam van de firma of het product

Repetition is key! Hoe meer de klanten de bedrijfsnaam of het product horen, hoe groter de kans dat die wel ergens in hun hoofd zal blijven hangen. Als de naam reeds bekend is, hoeft dit niet. Bekende nationale merken beschikken over een groter budget waardoor hun naam op zich al meer verspreid en bekend is. Deze merken moeten niet meer uitleggen wat ze doen. Zij kunnen zich meer focussen op 'branding'.

6. Gebruik professionele stemmen

Het zal een meerwaarde zijn voor je reclamespot. Zit er een rollenspel in het scenario? Werk dan met échte acteurs. Zij kunnen als geen ander een dialoog of spel tot leven brengen! Zorg dus voor een stemacteur die je verhaal op een natuurlijke manier overbrengt.

Professioneel stemacteur Bart Van Hulle, bekend van o.a. de BMW-radioreclames, tilt deze radiospot voor Dag van de Klant in Stad Roeselare op Radio 2 West-Vlaanderen onmiddellijk naar een hoger niveau. Misschien herken je hem nog als "huisstem" van VT4 en 2BE?

De bekende stem van actrice Marijke Pinoy doet de oren spitsen voor de belangrijke boodschap van Stichting Alzheimer Onderzoek. Wist je dat je als VZW of NGO elk jaar gratis zendtijd kan aanvragen op VRT-radiozenders? Een fantastische kans om je goede doel onder de nationale aandacht te brengen!

7. Gebruik professionele opnameapparatuur


Zorg ervoor dat de opnameapparatuur professioneel is zoals in een opnamestudio én dat de technicus niet aan zijn proefstuk toe is. Waarom? Iedereen kan tegenwoordig geluid opnemen, maar je reclamespot komt wel terecht tussen andere reclamespots en dan is het kwestie om daartussen gehoord te worden.

8. Second opinion


Laat je niet alleen door de vertegenwoordiger van de zender begeleiden bij het opstellen van een uitzendschema. Hier is een second opinion heel belangrijk. Een agentschap zoals DAS Media kijkt enkel naar jouw belangen als klant. De adviseur van een zender zal ook kijken naar de belangen van de zender wanneer hij zendtijd aanbiedt.

9. Bespaar niet op de kwaliteit


Een radiospot is meestal goedkoper dan een tv-spot omdat we enkel werken met stem, geluiden en muziek. Maar juist daarom mag je niet besparen op de kwaliteit. We hebben maar enkele parameters om het juiste gevoel op te wekken bij de luisteraar.

10. Investeer genoeg in zowel creatie als zendtijd


Ten slotte als laatste goede raad: spendeer genoeg tijd én budget aan de creatie van een goede radiospot. Maar wees ook gul bij de aankoop van je zendtijd. Het zou pas zonde zijn om zoveel tijd en budget te spenderen aan je radiospotje die dan maar een korte tijd wordt uitgezonden. Denk op voorhand goed na over hoe je je tijd en budget zal verdelen.

Nood aan extra informatie? Onze collega Kris bespreekt met veel plezier alle mogelijkheden!

Contacteer ons

Veelgestelde vragen

  • Hoeveel kost het om een radiospot te maken?

    Het is moeilijk om een exacte prijs op een radiospot te plakken. De kostprijs is immers afhankelijk van een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld: het aantal gebruikte stemmen, de zendtijd, het uitzendgebied (= het bereik), de radiozender(s), wie instaat voor de creatie van het idee, met of zonder audiologo… Bovendien wijzigt de prijs van een stem ook naargelang de spot op regionaal of nationaal niveau uitgezonden wordt.

  • Welke radiozender is geschikt voor mijn bedrijf?

    Wie wil jij bereiken met je radiocampagne? We bekijken je doelgroep op vlak van leeftijd en sociale klasse en zo zoeken we welk zenderprofiel hier het best bij aansluit. Ook de regio waar je te horen wilt zijn, bepaalt welke zenders in aanmerking komen. Zo bieden Radio 2, NRJ en TOPradio pakketten aan per regio of per provincie. Indien je je niet wilt vastpinnen op één radiozender, kan je ook kiezen voor een pakket.

  • Hoe kan je de impact van een radiospot meten?

    Je wilt natuurlijk weten of je radiospot iets opgeleverd heeft en daarvoor zijn er verscheidene mogelijkheden. Je kan gebruik maken van een specifieke kortingscode in je radiospot en aan de hand van die gebruikte kortingscodes kan je bijgevolg meten hoe succesvol jouw radiospot was. Het kan ook een goed idee zijn om een nieuwe url in je radiospot te verwerken. Stel dat je gespecialiseerd bent in vochtbestrijding in kelders, dan kan je bijvoorbeeld de url ‘mijndrooghuis.be’ in het leven roepen. En we kunnen dan nagaan hoeveel personen er via die nieuwe url op jouw website zijn terechtgekomen.

  • Mijn radiocampagne is afgelopen. Wat volgt er nu?

    We nemen de cijfers van Google Analytics onder de loep en met onze expertise formuleren we de juiste conclusies die je kan gebruiken voor je volgende radiocampagne(s)!

  • Is het financieel interessant om mijn zendtijd bij een radiozender via DAS Media te boeken?

    Ja, je kan er voordeel uithalen om je zendtijd via ons te boeken. Bovendien hebben we al meer dan 10 jaar expertise op de teller en delen we met veel plezier onze kennis omtrent doelgroepen en zenderkeuze met jou.