B2B-webshop met het LISA ERP als partner in crime
Fribona zocht een betrouwbare partner die een webshop op maat van hun logistiek en hun ERP-systeem kon bouwen. Eigenlijk is het een complementair geheel: enerzijds zorgt het ERP grotendeels voor de invulling van de webshop en anderzijds verrijkt de webshop de data met bepaalde intelligentie. Denk bijvoorbeeld maar aan automatische bestellijsten, prijsconversies en een slimme zoekfunctie.
Een uitdaging? Jep, maar eentje waar wij van smullen.
De Fribona webshop is een gesloten omgeving waarbij klanten een login verkrijgen. Zonder inloggen kan je het prijsassortiment niet raadplegen noch bestellingen plaatsen. Dit systeem kan uiteraard opengetrokken worden naar een digitale catalogus (= halfgesloten webshop) of een volledig open webshop die voor de particuliere markt kan gebruikt worden.
Altijd up to date
De webshop haalt enkele keren per dag klanten, producten, prijsassortiment per klant, foto's en technische fiches uit het ERP op. Wist je zelfs dat rittenschema’s voor levering ook gesynchroniseerd worden?
Hierdoor is de webshop altijd up-to-date en wordt de bezoeker steeds correct geïnformeerd. We pushen de orders ook opnieuw terug naar het ERP-systeem. Door de vlotte communicatie tussen het LISA ERP en de webshop komt de data steeds op de juiste plaats terecht. Zo kan Fribona de bestellingen vlot verder verwerken.
Sommige zaken van de synchronisatie verlopen periodiek (algemene productinformatie), andere dan weer realtime zoals het ophalen van het klantspecifieke prijsassortiment. Zo garanderen we de snelheid van de webshop en proberen we het ERP niet te veel te belasten. We gaan steeds voor een optimale mix.
Alles in functie van de leverdatum
In mei kunnen we in België bijvoorbeeld genieten van asperges en aardbeien van eigen bodem.
Het spreekt bijgevolg voor zich dat het assortiment, de prijzen en promoties op de webshop kunnen afwijken in functie van de gekozen leverdatum.
Het prijsassortiment wordt daarom realtime bij keuze van leverdatum en in functie van klantenassortiment opgehaald.
Makkelijk bestellen voor meerdere vestigingen of klanten.
Wil je makkelijk kunnen bestellen voor meerdere vestigingen van je bedrijf? Geen probleem. Een gebruiker kan aan meerdere klanten of vestigingen gekoppeld worden, waardoor je per vestiging een bestelling kan plaatsen. En dit steeds in functie van het gekoppelde assortiment en de leverdata.
Daarnaast worden de verkopers van Fribona ook aan hun klantenportefeuille gelinkt. Zo kunnen ze ook bestellingen in naam van hun klanten plaatsen.
Een mooi design is zilver, een groot gebruiksgemak is goud.
De webshop moest vooral handig zijn voor de gebruikers ervan. Door de focus op het gebruiksgemak te leggen, werkt de webshop heel intuïtief.
Daarnaast biedt de webshop ook nog enkele handige features aan. Zoals bijvoorbeeld slimme en eigen bestellijsten. Zo kan de gebruiker niet alleen snel herhalende bestellingen plaatsen, maar kan hij ook online zijn eigen lijsten maken. Gedaan met zaken te vergeten dus!
Grote verpakkingen: goedkoper voor de klant én een optimale logistiek voor Fribona
De webshop zet klanten aan om grotere verpakkingen te kopen. De gebruiker ziet bijvoorbeeld steeds eerst de prijs per karton en dan pas de prijs per stuk of van een kleinere verpakking.
Naast het feit dat dit voor Fribona meer omzet per bestelling oplevert, zijn er ook enkele logistieke voordelen aan verbonden. Grote verpakkingen verwerken namelijk makkelijker en ook de opslag van de goederen wordt geoptimaliseerd.
Wie zoekt die vindt altijd. Of bij Fribona toch.
De webshop bevat ook een slimme en vliegensvlugge zoekfunctie. Deze werkt met een autosuggest. De zoekfunctie gaat grondig te werk. Zo zoekt die niet alleen doorheen alle productinformatie, maar ook in achterliggende data voor synoniemen, alternatieven en zelfs foutieve schrijfwijzen. En terug allemaal in sync met het ERP!
Want zeg jij appelsien of sinaasappel? Het maakt eigenlijk niet meer uit, want da’s allemaal geen probleem met deze zoekfunctie. Wie zoekt op de webshop van Fribona, die vindt altijd.
De toekomst in het vizierSlim bestelplatform in mooie verpakking voor Imagopack
De lancering van de webshop was een succes. De gebruikers onthaalden de nieuwe webshop met open armen en de eerste reacties zijn lovend. Toch blijven we niet stil zitten. Er staan reeds enkele optimalisaties en extra features op til. De fijne samenwerking en continue uitbreiding van de webshop wordt verder gezet!
LISA ERP (CCE) als betrouwbare copiloot
Kunnen we goed samenwerken met CCE? Ja! Werken we graag samen met CCE? Helemaal ja! En daarvan is deze nieuwe webshop het bewijs.
Sinds 2014 ontwikkelden we samen al een 10-tal projecten, zoals bijvoorbeeld Fribona, maar ook voor Meatier, Vander Zijpen, Imagopack, Hygiena, Allgro, Leman, ... Gebruiksvriendelijke én degelijke B2B-webshops waar we stuk voor stuk heel trots op zijn en bijgevolg graag mee uitpakken.
Heb je een gelijkaardig project voor ogen?
Op zoek naar een manier om jouw bedrijfsprocessen te digitaliseren? We tonen je hoe ons systeem werkt en wat het voor jou kan betekenen.
Kom gerust even langs bij ons. We nemen de tijd om je project volledig door te nemen. En flexibele op maat gemaakte webshops met ERP-koppelingen: da’s volledig ons ding. Daar mag je echt zeker van zijn.