Focus op automatisatie & online
De doelstellingen van Autohandel Didier waren duidelijk: meer online verkopen om de administratie te ontlasten, de verkoopregio uitbreiden en een betere conversieratio bekomen door een goede check-out. Daarvoor moesten de voorraden worden geautomatiseerd, iets waar ons team maar al te graag bij helpt.
Anno 2023 verloopt de leadgeneratie en sales zo goed als volledig online. De veelheid aan producten, mogelijkheden voor cross-sell en maar liefst negen talen maken van de website een absoluut technisch hoogstandje. Ondanks z’n meer dan één miljoen pagina’s werkt de website bovendien uiterst snel. Knap werk als je weet dat een gemiddelde website 30.000 pagina’s telt.
Twee geconnecteerde ERP-systemen
Autohandel Didier heeft een ERP-systeem voor onderdelen uit afbraakwagens en een ander ERP voor schadewagens. De schadewagens worden gesynchroniseerd via CarFac en elke vijf minuten krijgt de website een update. Het aanbod auto-onderdelen wordt meermaals per dag bijgewerkt via Automate, marktleider op vlak van automatisatie voor autodemontage. Bovendien kunnen de onderdelen zo ook makkelijk op tweedehandsplatformen worden aangeboden.
Slimme en overzichtelijke website
De veelheid aan onderdelen en schadewagens is netjes gestructureerd op de website. Dankzij de diverse filters en de zoekfunctie vindt elke klant snel het juiste stuk. Daarnaast is het ook mogelijk om alle onderdelen van één afbraakwagen te raadplegen.
De slimme website maakt het geïnteresseerden in schadewagens bovendien extra makkelijk. Passende onderdelen om de schade te herstellen worden namelijk automatisch getoond, zelfs doorheen verschillende merken. Het systeem doet deze matching automatisch op basis van bepaalde parameters, maar de experts van Autohandel Didier kunnen dit ook manueel. Zo kunnen klanten optimaal worden geholpen.
Features in zesde versnelling
Vlotte check-out: online betalen en keuze voor levering of afhaling.
Ruimte voor onderhandeling: wil een klant telefonisch onderhandelen over een item in z’n mandje? Dan kan de beheerder het mandje op afstand bewerken.
Realtime updates: waar de website vroeger dagelijks werd vernieuwd, gebeurt dit nu quasi constant.
Blijf op de hoogte: gegeerde stukken vliegen zo de deur uit, via de webshop krijgen klanten een seintje als een item dat voldoet aan de zoekopdracht voorradig is.
Even gereserveerd: wanneer een onderdeel in het winkelmandje zit, wordt het geblokkeerd in het ERP om te vermijden dat het via andere kanalen wordt verkocht.
- Multilanguage: klanten uit Roemenië, Portugal, Polen of Italië in hun moedertaal laten surfen? Absoluut! De webshop is momenteel in 9 talen beschikbaar, en bestellingen komen uit meer dan 20 verschillende landen.
Klaar voor de toekomst
De lancering van de webshop zorgde in de eerste 3 maanden reeds voor méér dan 10% van de totale verkoop, en is nog steeds in stijgende lijn.
De website van Autohandel Didier blijft dan ook constant in evolutie. We werken continu aan uitbreidingen en nieuwe mogelijkheden om hun klanten nog beter van dienst te zijn. Zo bekijken we samen met het team van Didier op regelmatige basis de mogelijkheden om de webshop nog beter te maken.