Herkenning in combinatie met opvallen: een tandem die werkt.
Vroeger adverteerde Cherubin in de Communiekrant. Deze krant is in het bijzonder gericht op gezinnen die een communie- of lentefeest in het vooruitzicht hebben. Maar nadat er in 2018 strengere privacyregels van kracht gingen, was Cherubin op zoek naar een nieuwe manier om ouders waarvan hun kind zijn of haar communie- of lentefeest viert te bereiken. En zo kwamen ze al snel bij het medium radio én DAS Media uit.
Een radiospot is eigenlijk de vertaling van een beeld in woorden. En welk beeld flitst voor ons ogen als we nadenken over ons eigen communie of lentefeest? Juist. Wie communie of lentefeest zegt, noemt het aansnijden van het ijslam in één adem. Het is een traditie die we in ere houden.
We wisten dus dat de ouders van het aanstaande feestvarken dit beeld zeker zouden herkennen in de radiospot en zo was het idee van de spot geboren. Herkenning is immers een belangrijk aspect bij het bedenken van een concept.
Door het concept konden we de radiospot ook laten opvallen. Zo wordt de luisteraar bij het begin van de spot op het verkeerde been gezet. De spot begint namelijk als een soort van horrorverhaal, om dan natuurlijk tot de clou te komen. En net zoals herkenning is ook de factor ‘opvallendheid’ doorslaggevend voor het succes van je radiospot. En onze durf werd beloond met een geslaagd resultaat! Bezoekers vertelden spontaan dat ze door de radiospot bij Cherubin terecht kwamen.
De spot was op de radiozender Nostalgie te horen en dit gedurende de periode waarin ouders op zoek gaan naar de ideale feestoutfit voor hun kapoen! We opteerden voor Nostalgie omdat:
- Het mogelijk was om regionaal in West-Vlaanderen te adverteren, wat het ook budgetvriendelijk maakt. Ouders willen gerust ook wat verder rijden om de feestoutfit van hun kind te kopen.
- Bovendien bestaat het luisterprofiel van Nostalgie uit actieve personen van 35-55 jaar, wat dus goed aansloot bij de doelgroep van Cherubin.
Beluister hieronder de radiospot!