Top tips voor een succesvolle B2B webshop!

Sinds 2020 is het aantal webshops en het aantal verkopen via internet enorm gestegen. Ook B2B e-commerce boomt als nooit tevoren. Als fabrikant, groothandel of distributeur kan je daar niet in achterblijven. Maar hoe begin je aan zo’n B2B webshop? Met welke factoren dien je rekening te houden? In deze blogpost geven we onze top tips mee voor een succesvolle B2B webshop.

Dasmedia blog B2 B shop tips beeld

De voordelen van B2B e-commerce

Met e-commerce bedoelen we het volledige handelsproces via elektronische middelen: van informatieverstrekking tot de eigenlijke transactie en de daaruit volgende productlevering en naverkoop.

Bij B2B e-commerce gaat het om een bedrijf dat elektronisch verkoopt aan een ander bedrijf.

Enkele grote voordelen van een B2B webshop zijn:

  • Je kan wereldwijd verkopen.

  • Je bent niet beperkt door openingstijden of kantooruren.

  • Je bespaart tijd en geld door een geautomatiseerd voorraadbeheer.

  • Je kan in grote mate personaliseren. Denk aan gepersonaliseerde prijzen en kortingen voor specifieke klanten, seizoensproducten en leverdata, betaalmethodes toewijzen aan klanten, invulvelden per type klant bepalen, gepersonaliseerde productsuggesties, enz.

  • Je vereenvoudigt herhaalbestellingen, grote bestellingen, bestellingen voor meerdere vestigingen, enz.

  • Je wint tijd en vermindert kosten door het reduceren van manuele input.

  • Je reduceert de foutmarge door manuele input drastisch.

Tips voor een succesvolle B2B webshop

Dasmedia hygiena webshopdevices

1. Kies de juiste software: een e-commerce platform of een webshop op maat?

Een webshop opzetten lijkt vandaag heel eenvoudig met e-commerce platformen, ook wel gekend als SaaS (Software-as-a-Service) oplossingen. Voor een beginner of een klein, eenvoudig aanbod lukt dat prima, maar van zodra je meer persoonlijke behoeften hebt of functies, tools of instellingen wilt die niet in het basispakket zitten, kijk je beter uit naar een webshop op maat.

Denk dus vooraf goed na over volgende zaken:

  • Hoeveel producten wil je aanbieden op je B2B webshop?

  • Hoe complex is je aanbod of prijsstructuur? Wil je bv. automatische prijsberekeningen o.b.v. regels in je ERP-pakket?

  • Welke systemen worden in het gehele orderproces gebruikt? Gebruik je één ERP-systeem? Of verschillende systemen (CRM, WMS, boekhouding, enz.) naast elkaar?

  • Hoeveel niet-standaard functies, tools of instellingen wil je in je B2B webshop?

  • Hoe gepersonaliseerd wil je het design en de gebruikerservaring?

  • Welke verwachtingen hebben je klanten of welke service wil je hen bieden?

2. ERP als de basis van je e-commerce

Een Enterprise Resource Planning (ERP) systeem automatiseert en verbindt bedrijfsprocessen binnen een organisatie. Alle gegevens van verschillende afdelingen (productie, boekhouding, opslag, enz.) worden opgeslagen in één centrale database. Zo heeft iedere medewerker op elk moment toegang tot helemaal actuele, juiste informatie.

Door je ERP-systeem de basis van al je e-commerce activiteiten te maken, hebben ook je online klanten steeds de meest actuele en juiste informatie, kunnen orders automatisch worden doorgezet en automatiseer je je facturatie.

Met de data uit je ERP pakket kan je ook zorgen voor gepersonaliseerde prijzen en kortingen en relevante suggesties doen voor aanvullende producten (cross-selling) of producten van een hogere prijsklasse (upselling).

Dasmedia blog B2 B shop tips fribona2

3. Geef zoveel mogelijk informatie mee

Geef je bezoeker zoveel mogelijke relevante informatie mee over de producten, de levering, betalingsmogelijkheden, kortingen, enz. Hiermee overtuig je de bezoeker om het product aan te kopen en vermijd je foutief bestelde producten door onvoldoende productinformatie. Hieronder verschillende elementen die je kan meegeven:

  • Productinformatie om op de productdetailpagina te plaatsen: productbeschrijving, prijs, fotografie/video/3D modellen, technische gegevens, downloads, bijpassende producten of accessoires, enz.

  • Leveringsinformatie: Welke verzendingsmethodes zijn er? Zijn er verzendkosten? Kan je laten leveren op een ander adres?

  • Betalingsmogelijkheden: welke betalingsmogelijkheden bied je aan? Is er een beveiligde verbinding? Kan je op factuur bestellen?

Door zoveel mogelijk info mee te geven over de producten, levering en betaling bespaar je jezelf al een hele hoop (steeds terugkerende) vragen. Verzamel de meest voorkomende, simpel te beantwoorden vragen op een FAQ (Frequently Asked Questions) pagina.

Stuur klanten na het aanmaken van een account of na het plaatsen van een bestelling ook een bedankingsmail met een bevestiging van de bestelling of het aanmaken van het account, de verdere stappen en waar ze eventueel de bestelling kunnen volgen.

4. Zet in op gebruiksgemak

Gemak en eenvoud zijn de grootste wensen van hedendaagse B2B inkopers. Eindeloos moeten zoeken of navigeren is dé dooddoener voor B2B webshops.

Een visueel overzichtelijke en logische structuur waar je snel een idee krijgt van de aangeboden producten en diensten is dus essentieel. Denk hier vooraf goed over na, want op een later moment je webshop structuur omgooien brengt een hoop werk met zich mee.

Zorg er dus voor dat het design een logische layout heeft, voldoet aan de huisstijl, mobile responsive is en snelle laadtijden heeft.

Dasmedia blog B2 B shop tips fribona
Denk ook aan het dagelijkse gebruiksgemak voor je eindklanten. Geef hen de mogelijkheid om eigen bestellijsten samen te stellen, met een klik op een knop een herhaalbestelling te plaatsen en makkelijk te bestellen voor meerdere vestigingen of klanten. Dient je klant 50 keer op de bestelknop te klikken om 50 eenheden te bestellen? Maak het hem gemakkelijk en laat hem zelf het gewenste aantal eenheden intypen.

Ga vooraf al eens luisteren bij je huidige klanten en accountmanagers: wat vinden zij belangrijk aan een B2B e-commerce webshop? Wat is de toegevoegde waarde van een e-commerce platform voor hen?
Dasmedia blog B2 B shop tips Faceted Search

5. Zorg voor een goede navigatie

Zorg ervoor dat minstens één van volgende zoekfuncties in je webshop zit:

  • Quick search: zoeken via een zoekbalk waarin je een term kan typen.

  • Faceted Search: zoeken via filteren. Bv. merk, maat, kleur, materiaal, enz.

In onze blogpost over de voordelen van een op maat gemaakte, interne zoekfunctie haalden we al aan dat 43% van website bezoekers rechtstreeks naar de zoekbalk gaat bij het openen van een website. Op een B2B webshop kan een bezoeker bijvoorbeeld onmiddellijk op een serienummer of bepaald model zoeken. Deze bezoeker weet al wat hij wilt. Als je de bezoeker dan direct naar het product kan leiden waar hij dit kan kopen, biedt je een hele goede gebruikservaring.

Maar onderschat als B2B-bedrijf niet hoe vaak een bezoeker nog niet weet wat hij zoekt. Klanten die niet weten welk product ze zoeken, maken vaker gebruik van faceted search om de producten uit te filteren.

6. Rust roest: blijf je B2B webshop onderhouden en optimaliseren

Steeds meer webshops op de markt betekent ook steeds meer concurrentie. Hoe beter je concurrent het doet, hoe hoger de verwachtingen van de consument. Dit is niet alleen voor jouw webshop zo, maar voor de markt in het algemeen.

Hou de vinger dus aan de pols: luister naar feedback van je webshop gebruikers, klanten en medewerkers, volg B2B e-commerce trends en houd de concurrentie in het oog. Blijf sleutelen aan je e-commerce!

Conclusie

Wil je een succesvolle B2B webshop? Zorg dan eerst en vooral voor een goede basis: een ERP-systeem en het juiste e-commerce platform voor jouw aanbod en complexiteit. Daarna is het essentieel om de klant centraal te zetten. Maak het de klant gemakkelijk door een mooi, overzichtelijk design, snel terug te vinden producten en informatie en personalisatie.

Wil jij starten met B2B e-commerce? Of wil je je huidige B2B webshop optimaliseren? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!

Vraag een gratis demo aan