Showrooming en webrooming: je vijand of vriend?
Showrooming: we maken er ons allemaal wel eens schuldig aan.
Maar wat voor een ‘beestje’ is dat nu precies? Heel eenvoudig: gewapend met je meest kostbare bezit (lees: smartphone) in de hand wandel je door de winkel op zoek naar informatie over die ene hoofdtelefoon waar je oog al een tijdje geleden op viel. We laten ons uitgebreid informeren door een enthousiaste verkoper, maar vervolgens zet je thuis je zoektocht online verder en vergelijk je de prijzen van in de winkel met die van webshops. Het resultaat: je koopt het product gewoonweg vanuit je luie zetel, online dus.
Herkenbaar? Maar klinkt dit jou - als retailer zijnde - helaas niet als muziek in de oren? Je bent niet de enige handelaar die dit fenomeen vervloekt. Maar is showrooming wel een vloek voor retailers?
Webrooming: wat-is-me-dat?
Onder het motto ‘keep your friends close, but your enemies closer’ willen we graag ook het omgekeerde fenomeen even uit de doeken doen. Want ja, het tegenovergestelde laat zich namelijk ook zien! Zo gebruiken we onze tijd op de trein of terwijl we aan de kassa in de supermarkt staan ook om informatie in te winnen over een bepaald product. Vervolgens trekken we volledig voorbereid (lees: met een vragenlijstje) naar een fysieke winkel. Een goed geïnformeerde verkoper beantwoordt je laatste vragen en neemt zo je laatste twijfels weg. En voilà, daar sta je dan aan de kassa in een fysieke - jawel! - winkel, klaar om het product te kopen. Hier fungeerde de webshop dus als oriëntatiemiddel voor de consument.
Conclusie: showrooming en webrooming gaan hand in hand.
Verschillende onderzoeken tonen ook aan dat fysieke winkels niet met uitsterven bedreigd zijn. Zo verkiezen veel consumenten nog steeds een fysieke winkel boven een website. Dus reden te meer om jouw fysieke verkooppunten aan te vullen met een webshop!
Maar hoe maak je nu de brug tussen je fysieke winkel(s) en je webshop?
Een webshop boost de verkoop in je winkels!
Staat je klant voor een gesloten deur? Dan is de kans groot dat hij de weg naar de concurrentie vindt. Met een webshop bestellen je klanten waar en wanneer ze maar willen. En je breidt je gamma eenvoudig uit. Wat niet in je winkelrekken past, stal je online duizend keer makkelijker uit.
Investeren in een webshop boost de verkoop in je winkel. Want komen klanten op je webshop terecht? Dan zien ze ook meteen waar je winkelruimte of showroom zich bevindt. Zo vaart ook je offlineverkoop wel bij je webshop.
Instore webshop met interactieve schermen
Je kan je online verhaal doortrekken in je verkooppunten door centraal in de winkel een interactief scherm te plaatsen. Dankzij dit scherm heeft de consument toegang tot het volledige assortiment en kan hij de beschikbaarheid van producten
zelf nagaan.
En nog beter: is een bepaalde maat van die sneakers niet meer voorradig in de winkel? Geen probleem! Je bestelt die nieuwe favoriete sneakers gewoon meteen via de instore webshop en laat de schoenen snel thuis leveren. Handig, toch?
Onze klant Kevin Shoes, maar ook nog enkele andere grote spelers zijn
reeds gewonnen voor deze aanpak. Omdat het gewoonweg werkt.
Een omnichannel voorraad: de consument is je dankbaar!
Neen, niemand vindt het fijn om een online gekocht product terug te sturen. Zorg er dus voor dat men de producten kan terugbrengen of ruilen in de winkel. Want wie weet brengt men dat ene paar sneakers inderdaad terug, maar kopen ze die nieuwe enkellaarsjes (die men in je winkel gespot heeft) wel! Een mooie kans voor een 'cross-sell', niet?
Leer je klanten kennen en verzamel informatie!
Het is een feit: online bouw je veel makkelijker een klantendatabase op. Online retailers weten bijgevolg veel meer van hun klanten (en bezoekers) dan retailers die enkel fysieke verkooppunten hebben. En via die verzamelde gegevens kan je bijvoorbeeld een actiegerichte nieuwsbrief uitsturen om herhalingsaankopen uit te lokken.