Reviews verhogen je zichtbaarheid én je verkoop!
Ze zijn je vast al opgevallen tussen de resultaten van één van je zoekopdrachten: de evaluaties van mensen die gebruik hebben gemaakt van een product of een dienst. Zoek je bijvoorbeeld een Italiaans restaurant, dan zal je in Google een overzicht krijgen van restaurants in je buurt met naast de contactgegevens ook de score die ze kregen van mensen die er al gingen tafelen. In vakjargon noemen we dat reviews. Zoals wel vaker in digitale marketing is de Engelse term het meest ingeburgerd, al zal je ook geregeld het woord ‘recensies’ tegenkomen.
Het belang van die reviews valt niet te onderschatten. Feedback van mensen die je zijn voorgegaan in een aankoopproces helpen je immers bij het maken van een doordachte keuze. Omgekeerd wekt een verkoper of aanbieder van een dienst vertrouwen wanneer hij reviews inbouwt in zijn online communicatie. De boodschap is duidelijk: wij hebben geen geheimen. Daarom hoef je ook niet meteen te panikeren als jij voor je eigen business eens een negatieve commentaar krijgt. Zelfs die verstevigt je geloofwaardigheid. Bovendien kan je er iets uit leren en dus beter worden in wat je doet. Daarnaast is het een gelegenheid om slim te communiceren, door constructief met kritiek om te gaan.
Ook jij gaat af op reviews
Wist je dat een online review door bijna 90% van de consumenten wordt beschouwd als een persoonlijke aanbeveling? Je leest het goed: ne-gen-tig procent!
Ga voor jezelf maar eens na hoe vaak je bewust en onbewust afgaat op reviews wanneer je op zoek bent naar die Italiaan van hierboven, een nieuwe smart tv, een goed boek of een hotel voor een citytrip. Wedden dat je nu spontaan aan de recensies op pakweg CoolBlue of TripAdvisor denkt?
Naast die emotioneel-psychologische impact zijn er ook rationele argumenten om met reviews aan de slag te gaan. Laten we om dat toe te lichten even wat feiten op een rijtje zetten.
Feit 1: hoe meer reviews, hoe hoger je opduikt in Google
Dat Google inzet op meetbaarheid en statistieken heb je vast al ergens opgepikt. Dat je mensen de weg kan laten vinden naar je website door volop in te zetten op de juiste zoekwoorden weet je wellicht ook. Maar Google doet nog iets: het geeft organisaties met betrouwbare en veel beoordelingen een duwtje. Naar boven, wel te verstaan. Waardoor je dus hoger eindigt bij zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw business. Reviews zijn dus belangrijk voor je zogenaamde ranking-factor.
Feit 2: reviews zijn goud waard voor lokale ondernemers
Uit een onderzoek van Moz, dat werd uitgevoerd in 2018, weten we dat reviews in de top 3 prijken van belangrijkste ranking-factoren voor lokale winkels, bedrijven en horecagelegenheden. Opnieuw: denk terug aan die Italiaan en kijk dan naar onderstaande zoekopdracht in Google.
Geef
toe: je kan niet naast de sterren kijken. En als iemand op zoek is naar
iets dat jij te bieden hebt, dan wil jij toch bovenaan zo’n
resultatenlijst staan?
Feit 3: reviews = unieke content
Google beschouwt reviews als unieke content en als er iets is waar Google van houdt, dan is het precies dat. Hoe meer mensen recensies of beoordelingen plaatsen, hoe meer unieke content waaruit Google kan putten om de kwaliteit van jouw bedrijf in te schatten. Dát is dan weer belangrijk voor – je raadt het – je plaats in de Google rankings. Daar komt nog eens bij dat de kans bijzonder groot is dat mensen in hun reviews woorden gebruiken die jij ook hebt opgenomen in je zoekwoordenlijst. Dan krijg je een ‘en-en-effect’.
Feit 4: reviews geven jou de kans om slim te communiceren
We verwezen er al naar: als je reviews toelaat, zal je zowel positieve als negatieve commentaren krijgen. Vooral dat laatste schrikt jou in eerste instantie misschien af. Maar… het reviewplatform van Google laat je toe te reageren op de beoordelingen die je krijgt. Door daar slim mee om te gaan, kan je je reputatie flink versterken. Niet enkel door constructief te reageren op negatieve reviews, maar ook door mensen te bedanken voor een positieve recensie. Net zoals jij graag hebt dat je bedrijf erkend wordt, krijgen ook mensen graag erkenning. Dat hoort nu eenmaal bij onze natuur. Reviews geven je de gelegenheid om je business meer ‘smoel’ te geven.
Feit 5: een middelmatige review heeft vaak meer effect
Laten we nog even bij de aard van de reviews blijven hangen. Zelf vind je het natuurlijk heerlijk als je volop 4 op 5 sterren haalt. Toch weten we uit onderzoek dat in heel wat gevallen een middelmatige review vaak meer impact heeft dan een buitensporige lofzang of een negatieve tirade. Zeker als het over grotere aankopen gaat. Iemand die een nieuwe smart tv wil kopen, staat op het punt een flinke duit op te doen en zal dus ook uitgebreider reviews scannen. Dat doe je natuurlijk niet voor een tube tandpasta. Hoe het komt dat een middelmatige review toch een groot effect kan hebben? Simpel: iemand die een genuanceerde beoordeling geeft, heeft meestal langer nagedacht over wat hij precies wil zeggen. En daar heb je dus wat aan als consument.
Overtuigd? Zo ga je aan de slag!
Als je met reviews aan de slag wil gaan, kan je hiervoor gebruik maken van drie tools. We nemen ze even met je door.
1. Google reviews
Google beschikt zoals we al aangaven over een eigen review-functie. Daar kunnen klanten een recensie achterlaten. Om ze voortaan ook de kans te geven jouw bedrijf te beoordelen, moet je je onderneming verifiëren bij Google. Vervolgens kunnen potentiële klanten naast je locatie en de algemene informatie van je bedrijf ook de reviews raadplegen die eerdere kopers hebben achtergelaten. Wie een review wil schrijven moet ingelogd zijn met een Google-account. Gelukkig zijn er heel veel mensen die zo’n account hebben.
2. Trustpilot
Een tweede belangrijke tool is Trustpilot, een beoordelingssite die erg populair is. Het internationale platform is 'Google Partner'. Handig, want het maakt dat de doorplaatsing van je beoordelingen eenvoudig kan ingesteld worden. Trustpilot biedt je verschillende mogelijkheden om reviews te verzamelen en te tonen, tot op je eigen website toe. De tool laat toe om enkel goede beoordelingen op je website te integreren, maar je weet nu dat dit niet per se de slimste strategie is. Alles hangt af van je type business.
3. Tripadvisor
Tot slot is er nog Tripadvisor. Die heb je misschien zelf al eens gebruikt om een reis of korte trip te plannen. Het is dan ook een erg populair platform. Deze tool richt zich op hotels, restaurants en beschikbare activiteiten op vakantiebestemmingen. Bovendien beschikt hij over een analysesysteem dat erop gericht is frauduleuze recensies te detecteren.
Tot slot: zo scoor je reviews
Eens je technisch de nodige stappen hebt gezet om reviews op te nemen in je communicatie, is het natuurlijk zaak om afnemers van je producten of diensten in hun toetsenbord te laten kruipen. Houd in gedachten dat een tevreden klant minder snel een recensie schrijft dan een ontevreden klant. Dat is een oude wijsheid in marketingmiddens, die ook perfect van toepassing is in het digitaal tijdperk. Laat voelen hoe belangrijk je de feedback van je klanten vindt. Positief én negatief. Bedank ze in het ene geval, ga inhoudelijk en constructief met feedback om in het andere geval.
Wees niet bang van het ‘voor wat hoort wat’ principe. Je kan je klanten een incentive geven die hen stimuleert om een review te plaatsen. Dat kan een winactie zijn, of een speciale kortingscode. Of waarom hem eens niet in de bloemetjes zetten via social media, bijvoorbeeld als ‘klant van de maand’?