Pinterest zakelijk: Pinterest tips voor bedrijven

Ben je actief in de interieursector, fashion, voedingsindustrie of verkoop je andere visueel inspirerende producten of diensten? Dan is Pinterest zakelijk inzetten een mooie opportuniteit voor jouw bedrijf! In deze blogpost gidsen we je door de Pinterest basics, hoe je Pinterest zakelijk gebruikt en geven we je Pinterest tips voor bedrijven.

DAS Media Blogpost Pinterest zakelijk Pinterest tips voor bedrijven 2

Wat is Pinterest en hoe werkt het?

Pinterest is een sociaal netwerk én een visuele zoekmachine voor het vinden van inspiratie zoals interieur ideeën, recepten, DIY-projecten, kledingtrends, enz.

Pinterest account overzicht VDB

Pinterest posts (Pins) die je leuk vindt kan je bewaren (“pinnen”) op verschillende borden (een verzameling van “Pins”, meestal rond een bepaald thema).

Je kan ook zelf pins maken om je ideeën met andere mensen op Pinterest te delen.

Op je Pinterest startpagina krijg je pins te zien op basis van je recente activiteit en pins van personen en borden die je volgt. Je kan ook Pins zoeken door zoekwoorden in te vullen in de zoekbalk bovenaan.

Pinterest Pin VDB veranda aanbouw in landelijkse stijl in Aalter
  • Een Pin bewaren op een van je borden doe je door te klikken op de rode “Bewaren”-knop.
  • De originele website van een Pin bekijken doe je door op de Pin te klikken.
  • Via productpins of Shoppable Pins kan je producten getagd in de Pin aankopen. Sommige productpins sturen je door naar de website van de verkoper, met andere kun je producten kopen zonder Pinterest te verlaten.

Pinterest zakelijk inzetten

De voordelen van Pinterest zakelijk gebruiken

  • Op Pinterest is content niet chronologisch geordend, maar voor elke gebruiker persoonlijk samengesteld. Jouw content wordt dus aan de mensen getoond die zoeken naar wat jij aanbiedt.
  • Waar mensen op andere sociale media enkel door posts scrollen en liken, zijn Pinterest gebruikers actief op zoek naar inspiratie, producten, diensten, …
  • Je Pins blijven op Pinterest staan. Pins kunnen worden ontdekt lang nadat jij ze gepubliceerd hebt.
  • Je krijgt toegang tot statistieken om je Pinterest marketing strategie op te volgen en te meten.
  • Je kan adverteren op Pinterest.
Pinterest inloggen of registreren

Pinterest zakelijk account maken

Een Pinterest bedrijfsaccount of business account maken is sterk aangeraden voor bedrijven. Je krijgt er toegang tot statistieken, de mogelijkheid om te adverteren en exclusieve content formats. Een Pinterest zakelijk account aanmaken is gratis.

  1. Surf naar Pinterest.com en klik op “Registreren”.
  2. Vul je zakelijk e-mailadres en leeftijd in en kies een veilig wachtwoord. Pas op: zorg ervoor dat het e-mailadres nog niet verbonden is aan een ander Pinterest account!
  3. Vul je bedrijfsnaam, taal en locatie in.
  4. Kies de categorie die het beste bij jouw bedrijf past en link je website.

Wil je je persoonlijke Pinterest account omzetten naar een zakelijk account? Dat kan, mét behoud van je bestaande Pins en volgers!

  1. Log in op je persoonlijke Pinterest account.
  2. Ga naar de Instellingen.
  3. Ga dan naar “Account instellingen”.
  4. Scrol naar beneden, naar “Account aanpassingen” en klik bij “Omzetten naar een zakelijk account” op “Account omzetten”.

Pinterest tips voor bedrijven

  • Kies voor verticale beelden van hoge kwaliteit met 2:3 aspect ratio (1000 x 1500 pixels). Alle Pinterest formaten vind je hier.
  • Maak je product of dienst de focus van je beeld. Vermijd abstracte beelden of lifestyle beelden die je merk/product/dienst niet tonen.
  • Plaats je logo op een subtiele manier op elk Pin. Vermijd de rechter onderhoek, want daar staan de Pinterest knoppen.
  • Kies voor een duidelijke, beschrijvende titel (max. 100 karakters) en omschrijving (max. 500 karakters) van elke Pin. Zo word je sneller gevonden bij zoekopdrachten. Denk ook aan SEO en overtuig gebruikers om op de link te klikken.
  • Plaats bij elke Pin een relevante link naar je website.
  • Video Pins:
    • Grijp de aandacht binnen de eerste seconden.
    • Kies een video tussen de 15 seconden tot 1 minuut die duidelijk en beknopt je idee communiceert.
  • Borden:
    • Denk bij de titel en omschrijving van je bord aan SEO (Google SEO én Pinterest SEO).
    • Selecteer de juiste categorie voor je bord.
  • About/bio:
    • Denk aan SEO (Google SEO én Pinterest SEO).
    • Denk aan je doelpubliek.
  • Claim/verifieer je website.
  • Maak regelmatig nieuwe Pins: het is efficiënter om met een bepaalde regelmaat (dagelijks, wekelijks, maandelijks) Pins aan te maken dan al je Pins in één keer te maken en te publiceren.
  • Analyseer regelmatig je Pinterest statistieken: welke Pins worden het meeste vertoond, aangeklikt, gepind, …? Welke van je borden zijn het populairst? Hoe ziet je Pinterest publiek eruit? Welke Pins leidden tot het meeste websitebezoeken en conversies?
  • Vergeet je Pinterest profiel niet te delen op je website, in je e-mail handtekening, op je andere social media en in je nieuwsbrief!

Pinterest ads

Ontdekken is de kern van Pinterest. Gebruikers zijn actief op zoek naar inspiratie, producten, diensten, … Ideaal dus om aan deze mensen te adverteren!

De Pinterest ad cijfers spreken dan ook voor zich: een 2x hogere return on ad spend dan ads op andere sociale media en een 2,3x lagere Cost per Conversie dan andere socialmediakanalen!

Adverteren op Pinterest

  • Om te kunnen adverteren op Pinterest heb je een zakelijke Pinterest account nodig.
  • Ga dan naar ads.pinterest.com.
  • Kies een land en de valuta waarin je gefactureerd zult word. Pas op: dit kan je later niet meer wijzigen!

Pinterest advertentie formats

1. Gesponsorde Pins

Hierbij sponsor je een van je bestaande Pins op je zakelijk Pinterest account die bewaard is op een openbaar bord en die bestaat uit 1 beeld of video. Deze gesponsorde Pin is dan zichtbaar op de startpagina, categorie overzichten en relevante zoekresultaten van je gewenste doelgroep. Wanneer een gebruiker klikt op je gesponsorde Pin gaat hij rechtstreeks naar de URL. Het enige verschil met een niet-gesponsorde Pin is het kleine “Gesponsord door” label onder de Pin.

2. Carrousel Pins

Een carrousel Pin is een Pin die 2 tot 5 afbeeldingen bevat waar mensen doorheen kunnen swipen. Je kan er de verschillende toepassingen van een product uitlichten, meerdere van je producten tonen of het verhaal achter je merk in meerdere afbeeldingen vertellen. Mensen zien je carrousel op hun startpagina tussen de andere, niet-betalende pins. Je herkent een carrousel Pin aan de 3 kleine puntjes onder het beeld.

3. Collection ads

Collection Pins of Verzameling Pins bevatten één grote afbeelding met daaronder drie kleine afbeeldingen. Ze worden enkel weergegeven aan mobiele gebruikers (zowat 82% van alle Pinterest gebruikers). Als je op deze soort advertentie klikt kan je tot 24 afbeeldingen zien op de advertentie detailpagina. Pinterest kan deze soort ad voor jou samenstellen en zelfs hiervoor producten selecteren uit je Pinterest product catalogus.

4. Pinterest shopping ads

Pinterest shopping ads of winkeladvertenties bestaan uit één afbeelding of video en worden net zoals Collection Pins uit je Pinterest product catalogus gehaald. Je kan met een betaalknop direct aankopen.

Pinterest advertentie doelgroepen

Je advertentie doelgroep kan je op Pinterest bepalen d.m.v. demografie (leeftijd, gender, locatie en taal), interesses, trefwoorden, het uploaden van een klantenlijst of een automatisch geselecteerde doelgroep die lijkt op je huidige klanten (Actalike-doelgroep).

Ben je helemaal overtuigd van Pinterest voor jouw bedrijf maar ontbreekt je de tijd om dit volledig zelf op te zetten en te onderhouden? Ontdek onze digital marketing diensten of contacteer ons!