Mis de boot niet… E-commerce boomt als nooit tevoren
Dat er een wereld vóór corona en één erna zal zijn, lijkt nu al een zekerheid. Het virus heeft stevig ingehakt op onze samenleving. Maar zoals wel vaker met crisissen, geldt ook hier dat er niet alleen kommer en kwel te noteren valt. Uit het puin van corona rijzen ook nieuwe inzichten en gewoontes op. Of hoe een virus voor een grote mind switch heeft gezorgd. We zijn massaal gaan telewerken, bijvoorbeeld. En… we zijn ook massaal online gaan kopen. Is e-commerce definitief doorgebroken in ons land?
Op 18 maart ging ons land in lockdown. Het internet promoveerde daardoor van de ene dag op de andere tot het belangrijkste verkoopkanaal. Een rapport van marktonderzoeksbureau GfK leert ons dat de online verkoop in de week van 16 tot 22 maart een gigantische 165% hoger afklopte dan in diezelfde week in 2019.
The time is now
Het onderzoek toont zelfs nog straffere cijfers voor bepaalde producten. Zo ging de online verkoop van diepvriezers en beeldschermen met bijna 350% omhoog. Of die online omzet het verlies aan fysieke omzet zal goedmaken, valt nog te bezien. Maar feit is dat mensen nu wel de weg hebben gevonden naar online winkelen. Ondernemingen die nog geen webshop hadden, stampten er in een mum van tijd één uit de grond of zijn daar as we speak volop mee bezig. Kortom: the time is now. Tegelijk: bezint eer ge begint.
Logistieke valkuil
Want: een webshop is veel meer dan wat programmeer- en bouwwerk van digi-wizards. Een online winkel opzetten is één ding, de hele logistiek die erachter schuilgaat op punt hebben nog iets heel anders. Consumenten zijn de laatste jaren verwend geweest door de grote spelers, zoals Bol.com, Zalando en Coolblue. Die giganten leveren razendsnel, vaak al de dag na de bestelling. Ze maken gebruik van track & trace systemen, waardoor je als consument ook op de voet kan volgen waar je pakket zich bevindt. Leveringstijden, service, communicatie… dat zijn de speerpunten waarrond e-commerce draait. Uiteraard moet een webwinkel gebruiksvriendelijk en laagdrempelig zijn, maar als je distributieketen hapert, kan je webshop al snel uitdraaien op een fiasco. Zeker nu de online winkels als paddenstoelen uit de grond rijzen, is dat een valkuil waar je niet wil intuimelen.
Slagkracht
Een webshop bouwen die er goed uitziet, die intuïtief en gebruiksvriendelijk is, daar kunnen wij je mee helpen. Daar zijn we toevallig (niet écht toevallig, natuurlijk) erg goed in. Je logistieke en operationele apparaat kunnen we niet voor jou uit de grond stampen, maar we kunnen je wel een eind op weg helpen met goede raad. Wist je bijvoorbeeld dat grote platformen à la Bol.com en Amazon niet alleen hun eigen assortiment verkopen, maar hun webshop, magazijn en logistiek ook aanbieden als verkoopkanaal voor andere winkeliers? Daar betaal je dan wel een kleine meerkost voor, maar onderschat niet welke logistieke slagkracht je hiervoor in ruil krijgt.