Employer branding to the rescue: zo win jij die war for talent!
Als moderne werkgever kan je er niet om heen: employer branding. Maar wat IS employer branding precies? Hoe stel je een effectieve employer branding strategie op? Zijn er employer branding trends? In deze blogpost beantwoorden we al deze vragen en geven we enkele mooie employer branding projecten mee waar we trots op zijn!
1. Wat IS employer branding?
Employer branding is de manier waarop een bedrijf of organisatie zichzelf als werkgever op de markt positioneert en hoe het haar identiteit en cultuur communiceert aan potentiële werknemers. Het doel van employer branding is om aantrekkelijk te zijn voor talent en om eruit te springen ten opzichte van concurrenten bij het aantrekken van de beste kandidaten. Denk hierbij aan employer branding tools zoals:
- Employer branding video's waarbij je je werkplek, bedrijfscultuur, medewerkers, enz. toont aan de hand van storytelling.
- Aanwezigheid op social media of aparte employer branding social media accounts of pagina's. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn Career Pages.
- Een aparte website voor je openstaande vacatures en het showcasen van jouw verhaal als werkgever.
Employer branding vs employee branding
Employee branding is gericht op het versterken van de reputatie van de individuele medewerkers als ambassadeurs van het bedrijf. Het gaat om het bevorderen van de reputatie van de organisatie door de individuele merkreputatie van medewerkers te versterken. Denk aan medewerkers die social media posts van het bedrijf reposten, branded kledij of gadgets voor je werknemers, een interne webshop voor je medewerkers (een handige tool waarmee je medewerkers zelf hun werkkledij, visitekaartjes, cadeautjes, enz. intern kunnen bestellen), enz.
Employer branding vs corporate branding
Corporate branding daarentegen, heeft betrekking op hoe een organisatie zichzelf presenteert aan haar publiek en klanten. Corporate branding richt zich op het creëren van een sterke reputatie en herkenbaarheid op de markt. Denk hierbij aan een consistente visuele identiteit d.m.v. een logo en huisstijl, het sponsoren van bepaalde evenementen, teams of goede doelen, enz.
2. Employer branding strategie
Employer branding is meer dan een enkele campagne, het is een uitgewerkte strategie. En elke goed uitgedachte strategie start met een analyse:
Welke soort medewerkers wil je aantrekken? En wat kan jij als werkgever je (nieuwe) medewerkers aanbieden? Denk hierbij niet enkel aan loon en extralegale voordelen. Waarmee kan je een potentiële medewerker overtuigen om voor jou als werkgever te kiezen?
- Wat zijn je bedrijfswaarden en bedrijfscultuur?
- Is je bedrijf mooi gelegen en/of vlot bereikbaar?
- Welke kansen er zijn er voor medewerkers om (door) te groeien?
- Hoe staat het met de work-life balance in jouw bedrijf?
- Welke managementstijl wordt er gehanteerd?
- Zijn er nog andere, on-the-job voordelen zoals glijdende uren, mogelijkheid tot thuiswerk, gratis lunch, bonussen, enz.
- Hoe staat het met de werkzekerheid binnen je bedrijf?
Als HR verantwoordelijke, marketeer of bedrijfsleider kan je misschien al een goed idee hebben over hoe je wil overkomen als potentiële werkgever. Maar klopt dit met het beeld dat je huidige werknemers van jou als werkgever hebben? Een interne survey kan hier licht op werpen.
Kijk ook eens naar je concurrenten; hoe pakken zij dit aan? Welke voordelen zetten zij in de verf? Op welke vlakken kan jij het als werkgever beter doen dan hen?
3. Employer branding trends 2024
Ook binnen employer branding profileren zich trends. Hieronder lees je de 3 belangrijkste employer branding trends voor 2023:
1. Stabiliteit, de nieuwe must-have
Stabiliteit betekent niet alleen werkzekerheid. Hedendaagse werknemers verlangen daarnaast ook een financieel stabiele werkgever die weet waar hij naartoe wil en daar transparant over is.
2. Flex met flexwerk
Bied je glijdende uren of de mogelijkheid tot thuiswerk aan? Een vastgelegde policy rond flexwerk is een sterk pluspunt om te vermelden in je employer branding.
3. De comeback van e-mail marketing
Naast de nieuwsbrieven voor klanten, zijn ook nieuwsbrieven gericht tot potentiële werknemers interessant. Hierin kan je je bedrijfscultuur en nieuwe vacatures uitlichten.
4. Employer branding voorbeelden
Employer branding video’s
Video’s zijn persoonlijk, laagdrempelig en presteren beter dan teksten. Via employer branding video’s kan je de kandidaat al een kijkje achter de schermen bieden. Zo heeft hij meteen een zicht op de werkplek, jobinhoud en collega’s. 22% van de internetgebruikers geeft trouwens aan dat ze sneller een website bezoeken waarover ze een video onder ogen kregen. Hieronder enkele voorbeelden van employer branding video's door DAS media:
Vanomobil
Origineel de bedrijfcultuur, de werkplek en de collega's in beeld brengen? Met een leuke employer branding video, of course!
Lees wat we nog allemaal realiseerden voor Vanomobil
Imagopack Group
Deze flitsende vacaturevideo licht in een kleine minuut niet enkel de belangrijkste punten van de vacature uit, maar geeft je een mooi idee van de werkplek, collega's en bedrijfscultuur.
Lees meer over onze realisaties voor Imagopack Group
Damman
Wat maakt werken bij bouwonderneming Damman zo leuk? De medewerkers vertellen het je zelf in deze leuke employee video testimonials!
Veranda's Van Der Bauwhede
“In onze branche is het niet altijd makkelijk om de juiste mensen te vinden. Net daarom wilden we het wel eens over een andere boeg gooien. DAS Media realiseerde een sterke vacaturevideo en daarnaast verzorgden ze ook de verspreiding ervan via een Facebook-campagne. Het resultaat? Er waren zo’n 35 000 vertoningen. Uiteindelijk kwamen er zo’n 10 sollicitaties uit én hebben we effectief de juiste persoon kunnen aanwerven. Ons team is opnieuw compleet!”
Lees meer over onze realisaties voor Van Der Bauwhede
Dedicated employer branding websites
Heb je heel veel vacatures, meerdere vestigingen of uitgebreide info over jouw bedrijf als werkgever? Een enkele "Jobs"-pagina binnen je website volstaat dan al snel niet meer. Een aparte website waar je je bedrijfscultuur en carrièremogelijkheden duidelijk communiceert is de oplossing. Dit vaste wervingsplatform biedt je de ruimte om je verhaal als werkgever origineel uit de doeken te doen en onderscheidt je van de concurrentie! Enkele voorbeelden door DAS Media hieronder: