Eerste hulp bij webshops: eigen webshop vs. online marktplaatsen
Speel je met het idee om een eigen webshop te starten? Of zoek je een manier om je online omzet te verhogen? Dan heb je ongetwijfeld al nagedacht om te verkopen via een online marktplaats. Maar wat is dat nu precies en is dat wel een goed idee? Ontdek er hieronder alles over!
1/ Wat is een online marktplaats eigenlijk?
Zoals de naam je al laat vermoeden, is een online marktplaats een online versie van een fysieke ‘ouderwetse’ markt. En net zoals je op een fysieke markt bloemen, brood en allerlei andere zaken kan verkopen, kan je als bedrijf ook jouw producten verkopen via online marktplaatsen. Bij een fysieke markt betaal je dan een bepaalde som voor het huren van een plaats of kraam. Bij een online marktplaats is dat niet anders en sta je dus een bepaald percentage van je inkomsten af.
Volgende bekende voorbeelden van online marktplaatsen laten zeker een belletje rinkelen: AliExpress, Amazon, 2dehands.be, eBay, Unitedwardrobe, Etsy… De grootste en bekendste e-commerce reus in België is ongetwijfeld Bol.com.
2/ De kracht van online marktplaatsen
Op een eenvoudige manier nieuwe klanten aantrekken.
Het grootste voordeel van een online marktplaats is het gemak waarmee je nieuwe klanten kan aantrekken. Online marktplaatsen krijgen dagelijks heel wat bezoekers over de vloer en zo bereik je natuurlijk shoppers die anders nooit met jouw bedrijf in aanraking zouden zijn gekomen.
Grote klinkende namen wekken vertrouwen bij de consument.
Voor je wekelijkse boodschappen ga je wellicht ook steeds naar dezelfde supermarkt? Hetzelfde geldt voor online winkelen. We zijn gewoontedieren en veel kopers winkelen bijgevolg graag bij vertrouwde adressen. Grote namen wekken ook vertrouwen bij de consument en op dat succes kan je bedrijf meeliften.
Gemakkelijk
Bol.com pakt er graag mee uit: met geringe moeite ben je een krachtig verkoopkanaal rijker. En inderdaad, het is ‘vrij eenvoudig’ om je winkel in een online marktplaats te openen. De ‘grote’ webshop bestaat reeds, de productcategorieën zijn er of maken ze met veel plezier bij. Ook het logistieke plaatje zit helemaal goed in elkaar en de consument geniet van uitgebreide bezorgopties.
Stel op basis van de vraag je assortiment samen.
Op de meeste marktplaatsen kan je zien welke producten als zoete broodjes verkopen. Handige informatie voor jou dus! Op die manier kan jij het ultieme assortiment samenstellen.
Lift mee op de marketinginspanningen van de marktplaats
Marktplaatsen krijgen dagelijks heel wat bezoekers over de vloer en dat komt doordat ze door de jaren heen flink in marketing geïnvesteerd hebben. Denk bijvoorbeeld maar aan: radio- en televisiecampagnes, Google Ads, advertenties op sociale media… De grote marktplaatsen kan je bijna niet meer wegdenken uit het medialandschap. En pikt dus een graantje mee van die marketinginspanningen.
Bij je eigen webshop moet je zelf investeren om meer bezoekers naar je webshop te trekken en de bekendheid te vergroten.
3/ De nadelen van online marktplaatsen
Elke medaille heeft natuurlijk ook een keerzijde. En dat geldt dus ook voor online marktplaatsen. Toch wel enkele zaken om even bij stil te staan.
Verlies van winstmarge
Zoals eerder in dit blogartikel werd aangekaart, moet je op elke verkoop natuurlijk een stukje commissie afstaan. Zo varieert het bedrag dat je moet afstaan op Bol.com bijvoorbeeld van categorie tot categorie. Op elektronica betaal je bijvoorbeeld 5% commissie, maar bij sierraden loopt dat al gauw op tot 25%. Maar daar stopt het niet. Daarbovenop betaal je ook nog een vaste bemiddelingsbijdrage per verkocht product. Als je het eindplaatje bekijkt, loopt dit toch al aardig op.
Andere online marktplaatsen pakken het net iets anders aan en rekenen bijvoorbeeld een maandelijkse abonnementskost aan.
Het is dus belangrijk om alle kosten in kaart te brengen en te kijken wat er op het einde van de rit voor jou overblijft. In veel gevallen zal dit een stuk minder zijn dan waar je van te voren op gehoopt had.
De online marktplaats is koning en bepaalt de regels.
Elke online marktplaats heeft zo zijn eigen regels als het gaat over je producten in de markt zetten. Zo is het bij Amazon bijvoorbeeld verboden om op welke manier dan ook de naam van je bedrijf te vermelden.
Dit gaat niet enkel over de productdetailpagina, maar ook over de verpakking van je product. Daaraan mag je bijvoorbeeld geen visitekaartje of kortingsbon (om te gebruiken op jouw webshop natuurlijk!) toevoegen. Zelfs op de factuur mag het logo van je bedrijf niet staan.
Amazon wil natuurlijk dat klanten opnieuw via hen gaan kopen in plaats van via jouw eigen webshop. En als jij jouw webshop nergens mag vermelden, wordt het voor de consument wel moeilijk om de weg naar jou te vinden.
Moeilijk om een langetermijnrelatie met je klant op te bouwen
Wanneer je een goede relatie met je klanten opbouwt, zal je hoogstwaarschijnlijk ook beter in staat zijn om aan hun behoeften te voldoen. En zo neemt de kans op herhalingsaankopen toe.
Maar online marktplaatsen maken het je graag moeilijk om een langetermijnrelatie met je klanten op te bouwen. En je kan het ook zo stellen dat klanten via een online marktplaats eigenlijk niet jouw klanten zijn. En zo loop je natuurlijk toekomstige inkomsten mis. Jammer, niet?
De concurrentie is moordend.
Je bent zeker niet de enige die erover nadenkt om te verkopen via online marktplaatsen. Het kan dus zijn dat je producten opgaan in het grote aanbod. Bovendien heb je ook weinig invloed op je positie ten opzichte van je directe concurrenten.
Koppeling met je ERP.
Je streeft ernaar om je stock en andere productinformatie zo accuraat mogelijk te houden en dat kan bijvoorbeeld door een bestand op te maken in Excel. Bij prijswijzigingen moet je dan alles handmatig in het document aanpassen. Vervolgens laad je dat document opnieuw op bij de online marktplaats. Dit kan natuurlijk efficiënter gaan door je ERP aan de online marktplaats te koppelen. Dit zorgt ervoor dat de informatie overal hetzelfde is en dat je geen dubbel werk hoeft te doen. De online marktplaatsen laten uitschijnen dat de koppeling een fluitje van een cent is, maar de realiteit bewijst het tegendeel. Zo telt Bol.com bijvoorbeeld maar liefst 250.000 rubrieken waarin je een product kan plaatsen. En bovendien bestaat de kunst erin om bij een koppeling de juiste informatie uit je ERP te halen en aan te leveren bij de online marktplaats.
5 redenen waarom je eigen webshop je belangrijkste verkoopkanaal is én blijft
Het belangrijkste voordeel om te investeren in je eigen webshop is dat je niemand anders hoeft te betalen voor de verkoop van jouw producten. Maar hieronder lees je nog enkele belangrijke redenen waarom je best voor een eigen webshop gaat. Want daar heb je immers zelf alle touwtjes in handen. En dat is toch zoveel fijner, niet?
Het is jouw webshop dus jij bepaalt alles!
Jij bepaalt volledig zelf hoe jouw webshop eruit ziet en werkt! Creëer een eigen persoonlijkheid of sfeer. Je kan het design van je webshop volledig naar je eigen hand zetten. Daar waar de koopervaring op een online marktplaats nogal standaard is, kan jij er tussenuit springen met jouw unieke webshop!
Als we even verder kijken dan op vlak van design, bepaal jij ook welke informatie je deelt met je bezoekers. Online marktplaatsen werken vaak met een soort van template of sjabloon, maar soms kan je daardoor niet alle gewenste informatie aanbieden. En ook dat kan een gemiste kans zijn!
Bovendien kan je zelf ook heel gemakkelijk nieuwe producten aanbieden. Ben je van plan om een nieuwe markt of categorie aan te boren, dan kan niemand je tegenhouden.
Onderscheid je website: ga voor een persoonlijke benadering
Daar waar het via een online marktplaats moeilijk is om een langetermijnrelatie met je klant op te bouwen, ben je eigen baas op je webshop.
Jij bepaalt zelf welke productaanbevelingen je toont, hoe je verpakking eruit ziet en of je een kortingsbon voor een volgende aankoop aan het pakketje toevoegt. Personalisatie is immers hét geheim van een goede webshop.
Bouw dus een goede langetermijnrelatie op met je klanten en zo zal je ook beter kunnen voorzien in hun toekomstige behoeften. En daardoor neemt de kans op herhalingsaankopen toe.
Niemand kan je bedrijfsgevoelige informatie inkijken.
Als je jouw producten via je eigen webshop verkoopt, heeft er niemand zicht op jouw gegevens. Je zou misschien denken dat dit niet zoveel uitmaakt, maar jawel. Als je jouw producten verkoopt via een online marktplaats, geef je hen eigenlijk toegang tot heel wat bedrijfsgevoelige informatie. Denk maar aan je voorraad, prijzen, conversieratio’s. En natuurlijk kunnen ze die kennis gebruiken om hun eigen producten tegen een lagere prijs aan te bieden en deze hoger weer te geven in de zoekresultaten. En ondertussen betaal jij wellicht ook nog eens om hoger te ranken in de zoekresultaten op de online marktplaats en ben je dus twee keer langs de kassa gepasseerd?
Nobody but me, myself and I.
Online marktplaatsen geven hun klanten de mogelijkheid om reviews te geven. Zo helpen ze andere consumenten met hun zoektocht. Iets wat wij alleen maar toejuichen. Maar als je concurrent al langer aanwezig is op de online marktplaats en ook nog eens betere recensies heeft, is de kans groot dat de koper voor je concurrent kiest.
Je hoeft op je eigen webshop met niemand te concurreren. Het enige waarvoor jij moet zorgen is dat de consument gemakkelijk jouw webshop vindt! En hiervoor kan een heel arsenaal aan middelen ingezet worden: SEO, SEA, social media, e-mailmarketing en radiomarketing.
Beter scoren in de zoekmachines
Mensen zoeken nog steeds veel naar producten via Google of andere zoekmachines en je kan je eigen webshop veel beter optimaliseren dan alleen een pagina op een online marktplaats. Maak dus werk van dat trefwoordenonderzoek en verwerk kwalitatieve trefwoorden op belangrijke landingspagina’s.
Ga voor een eigen webshop en gebruik marktplaatsen met een doel.
Onze boodschap kan niet duidelijker zijn: een online marktplaats kan je gebruiken als verlengstuk van je eigen webshop om meer te verkopen, nieuwe producten uit te testen of om nieuwe klanten aan te trekken. Maar je eigen webshop blijft je beste verkoopkanaal.
En als je toch van plan bent om te verkopen via marktplaatsen, let dan zeker op volgende zaken:
- Zorg dat je de leverbelofte (levertijd, beschikbaarheid van je producten…) van de online marktplaats kan waarmaken. Je positie in de zoekresultaten van de marktplaats bepaalt in grote mate je succes. Indien je niet tijdig kan leveren, kan dit leiden tot negatieve reviews. En zo is de kans groot dat je terugzakt in de zoekresultaten en zo opnieuw minder verkoopt.
- Breng alle mogelijke kosten in kaart en neem de voorwaarden van de online marktplaatsen goed door. In welke mate is personalisatie van jouw pakjes toegelaten om zo die klanten toch naar je eigen webshop te leiden?
- Zorg ervoor dat je net dat tikkeltje extra service biedt op je eigen webshop. Je wilt tenslotte dat alle klanten voortaan je producten via jouw webshop aanschaffen!
Voel je het kriebelen om je eigen succesvolle webshop te starten?
Kom even luisteren bij ons. We helpen graag om de strategie achter je webshop vorm te geven. Die is immers doorslaggevend voor je succes!