Een zoekwoordenonderzoek is dé snelweg naar meer websitebezoekers
In deze uitgesproken internettijden heeft bijna elke onderneming of organisatie wel een eigen website. Terecht. Het is één van de belangrijkste communicatie- én rekruteringskanalen. De moderne klant grijpt nu eenmaal snel naar Google wanneer hij op zoek is naar een product of een dienst. Wie Google zegt, zegt in één adem ook zoektermen. En… daar zit muziek in.
Jawel, muziek. Want door de juiste woorden te integreren in je website, worden klanten via een zoekmachine naar je website geleid waar je bezoekers vervolgens kan converteren tot klanten. Het is dus ontzettend belangrijk de juiste zoektermen te integreren in je content. Hoe je dat doet? Dat leggen wij je graag uit aan de hand van een aantal concrete tips!
Maak tijd voor een zoekwoordenonderzoek
Jij weet als geen ander hoe je je diensten of producten in woorden moet gieten. Je bent nu eenmaal de aanbieder en die kent z’n ‘winkel’. De vraag die je je moet stellen, is welke zoektermen potentiële klanten kunnen ingeven. Die gebruikt mogelijk heel andere termen dan jij, vanuit je kennis en ervaring. Via een zoekwoordenonderzoek kom je te weten welke woorden door je doelgroep(en) worden ingegeven in Google. Eens je daar een goed beeld van hebt, is het zaak om die woorden te integreren in je teksten. Zo genereer je trafiek naar je website. En… als je iets wil verkopen, moet de koper wel eerst zijn weg vinden naar jouw webstek.
TIP 1: zoekwoorden vormen de basis voor de content van je website
Hoe begin je aan een zoekwoordenonderzoek?
Zo’n onderzoek zet je op via twee sporen. Om te beginnen ga je binnen je onderneming nadenken over welke zoekwoorden relevant zijn voor jou. Stel dat je een groothandel hebt in kantoormateriaal, dan zijn termen als ‘balpennen’, ‘printpapier’, ‘kantoorbenodigdheden’, ‘agenda’s’, ‘kaften’ ongetwijfeld belangrijke zoekwoorden voor jou. Ga dus zeker goed door je eigen aanbod, want daarin vind je al een schat aan zoektermen. Uiteraard kun je ook bij je concurrenten heel wat nuttige keywords oppikken.
Naast je interne denkoefening is een tweede spoor minstens zo belangrijk, namelijk: wat zouden potentiële klanten intypen wanneer ze op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt? Als je daarin inzicht krijgt, kan je er voor zorgen dat je net die woorden laat terugkeren in je content. Je kan onmogelijk zelf de halve wereld bevragen dus gelukkig zijn er keyword tools die jou daar kunnen bij helpen. Tussen de zoekwoorden die de keyword tool voorstelt, kunnen immers heel wat relevante termen staan voor jouw line of business. Maakt je bedrijf of organisatie gebruik van Google Ads, dan is ook dat een gedroomde bron van zoektermen. Google Ads beschikt over een zoekwoorden planner. Als je daar een zoekwoord ingeeft, krijg je meteen een lijst met woorden die verband houden met jouw term.
TIP 2: span een keyword tool voor je kar
Breng de customer journey in kaart
Een goede bron van inspiratie is de customer journey van je doelgroep(en). Zorg ervoor dat je zoektermen inspelen op de verschillende fases die een klant doorloopt wanneer hij iets wil kopen. In een eerste fase gaat hij meestal op zoek naar informatie. Gebruik dus zoektermen die daarop inspelen. Een klant die al weet wat hij wil, zal gerichter zoeken. Hem lok je met termen die de kracht en de waarde van je product in de verf zetten. Tenslotte is er nog de klant die al beslist heeft om tot een aankoop over te gaan. Begrippen als ‘bestel nu’, ‘bestel hier’ en ‘koop nu’ mogen dus zeker niet ontbreken als call to actions.
TIP 3: verplaats je in de klant en volg het traject dat hij aflegt
Aan de slag!
Eens je een goed zicht hebt op de zoektermen die voor jou relevant zijn, is het natuurlijk zaak die termen ook echt te gaan gebruiken op je website. Maar… niet alleen daar! Vergeet ook je sociale mediakanalen niet en de posts die je daar doet. Gebruik je ook blogs om te communiceren met je doelgroep(en)? Laat je zoektermen dan ook daarin terugkomen.
TIP 4: gebruik je zoektermen via zoveel mogelijk kanalen
Veel werk, vind je?
Het klopt dat een zoektermen onderzoek een zekere tijdsinvestering vraagt. Vooral als je voor het eerst opzet. Nadien is het meer een kwestie van evalueren en bijsturen of aanvullen. Toch loont het de moeite werk te maken van een zoekwoordenonderzoek op maat van je organisatie of bedrijf. Denk eraan dat je straks veel meer bezoekers naar je site leidt en dus ook een potentiële meerverkoop mag verwachten. Heb je de handen te vol of ben je gewoon niet zo’n computer wizzard? Dan hebben wij nog tip 5 voor jou: