Een LinkedIn bedrijfspagina maken en beheren: onze tips & tricks!
Hoera! Op 5 mei 2021 blies social media platform LinkedIn 18 kaarsjes uit! Daarmee is LinkedIn de oudste van de nog in gebruik zijnde, grote sociale media kanalen. Vandaag gebruiken meer dan 55 miljoen bedrijven en meer dan 722 miljoen mensen LinkedIn.
Of je nu B2B of B2C gericht bent, klein of groot: LinkedIn kan nuttig zijn voor elk soort bedrijf! Het is dé plek om je klanten, business partners, potentiële en huidige werknemers op de hoogte te houden van nieuws, vacatures, ontwikkelingen en trends. Recent onderzoek van het Content Marketing Institute wees uit dat 96% van B2B marketeers gebruik maakt van LinkedIn voor organic social marketing en 80% van hen adverteert op LinkedIn.
Top! Maar hoe maak ik een LinkedIn bedrijfspagina aan en hoe onderhoud ik deze LinkedIn bedrijfspagina? Hieronder lees je onze tips en best practices!
LinkedIn bedrijfspagina best practices
1. Een LinkedIn bedrijfspagina maken.
Een LinkedIn bedrijfspagina opzetten is gemakkelijk en helemaal kosteloos:
- Log in op LinkedIn.
- Klik in de rechterbovenhoek van je LinkedIn overzicht op het icoontje “Werk”.
- Kies de optie "Bedrijfspagina maken" helemaal onderaan de kolom.
2. Vul zoveel mogelijk info in op je LinkedIn bedrijfspagina.
Hoe meer relevante info je over je bedrijf invult, hoe beter je scoort in LinkedIn en Google zoekopdrachten.
Vul dus zeker de omschrijving van je bedrijf in! Vertel in ongeveer 4 korte paragrafen wat je doet, je visie, missie en waarden. Denk hierbij aan SEO!
Stel een kwalitatieve profielfoto en omslagfoto in. Je profielfoto is meestal je logo, je omslagfoto kan je zien als een uitbreiding van je profielfoto. Een omslagfoto kan allerlei zaken bevatten: je team, je klanten, je producten, je nieuwste campagne of advertentie of het kan simpelweg een mooie visual zijn die de sfeer van je bedrijf weergeeft.
3. Deel je LinkedIn pagina.
Laat je netwerk weten dat je LinkedIn pagina live staat. Stuur je medewerkers bijvoorbeeld een mailtje met de link naar de pagina. Laat hen weten dat ze deze pagina kunnen volgen en/of aangeven als hun werkgever.
Voeg je nieuwe LinkedIn pagina toe aan je website, je e-mail signature en andere social media kanalen.
4. Ontwikkel een LinkedIn strategie.
Denk na over welke doelen je wil bereiken met je LinkedIn pagina. Zal je je LinkedIn pagina voornamelijk gebruiken voor recruitment, voor B2B marketing, om te connecteren met je klanten? Hoe ga je deze doelen bereiken?
Een goede eerste stap is om een kijkje te nemen bij je concurrenten. Hoe pakken zij hun LinkedIn pagina aan? Wat werkt goed voor hen? Hoe kan je jouw pagina er laten uitspringen?
Stel met je vooropgestelde doelen in het achterhoofd een LinkedIn content calendar op: welke content ga je wanneer posten? Dekt je planning alle doelen die je wil behalen?
Tips voor je LinkedIn bedrijfspagina
1. Foto’s en video’s
LinkedIn berichten met een of meerdere foto’s doen het beter dan LinkedIn berichten zonder. Probeer stock beelden zo veel mogelijk te vermijden.
LinkedIn berichten met een video doen het nog beter dan berichten met foto(‘s).
Op LinkedIn kan je ook PDF’s, Powerpoints en SlideShare presentaties aan je bericht toevoegen.
2. LinkedIn berichten
Deel relevante content en doe dit tijdig.
Grijp de aandacht met foto’s of een video.
Hou de copy kort maar krachtig.
Vergeet de Call To Action niet!
Tag de mensen, groepen of pagina’s die je in je bericht vermeldt.
Reageer tijdig op comments op je post.
3. Consistentie en timing
Net zoals op andere sociale media is de regelmaat en timing van je berichten belangrijk. Dit wil niet zeggen dat je elke dag op hetzelfde moment moet posten. Wel dat je er op let het ritme van je posts aan te houden. Post je ongeveer 1 x per week? Hou dan goed in de gaten dat je elke week 1 post hebt klaarstaan.
Denk ook na over op welke dagen en uren je volgers meestal actief zijn op LinkedIn en plan je posts dan in.
4. LinkedIn Analytics
Om je LinkedIn strategie goed op te volgen en steeds te optimaliseren is het belangrijk regelmatig je LinkedIn Analytics te bekijken. Zo kan je bijhouden welke content het beste scoorde, tot het meeste actie leed en welke content het minder deed. Pas op basis hiervan je content calendar aan.
5. LinkedIn groepen
Onderzoek welke LinkedIn groepen interessant zijn om lid van te worden met jouw bedrijfspagina. Door lid te worden van groepen en deel te nemen aan discussies, zorg je ervoor dat je bedrijf meer zichtbaarheid krijgt.