EDI en e-commerce: match made in B2B heaven
We krijgen regelmatig vragen over EDI en e-commerce. De meest voorkomende daarvan is: “Als ik al EDI heb, waarom moet ik dan nog een (B2B) webshop laten maken?” In deze blogpost lichten we uit waarom EDI en e-commerce elkaar heel goed aanvullen.
Wat is EDI?
Electronic data interchange (EDI) is de digitale uitwisseling van bedrijfsdocumentatie van het ene computersysteem aan een ander computersysteem, zonder menselijke tussenkomst. Het vervangt elke vorm van documentuitwisseling op papier, zoals fax en post. De soorten documenten en gegevens die via EDI kunnen worden uitgewisseld zijn onder andere bestellingen, facturen, verzend- en betalingsstatussen, douanegegevens, enz.
De verschillen tussen EDI en B2B e-commerce
EDI is ideaal voor grote, terugkerende bestellingen zoals grootschalige, terugkerende orders in een supply chain waarin producten vooraf gedefinieerd zijn en de prijzen vastgelegd zijn. Denk aan de auto-industrie, maar ook de voedingsindustrie, transportsector, retail, enz. Aanvullende informatie zoals productbeschrijvingen, foto’s, leveringsinfo, enz. zijn hier niet nodig. De digitale, geautomatiseerde verwerking van bestellingen vermindert manueel werk en de daarbij horende foutmarge drastisch. Met een EDI vervallen portkosten en alle kosten voor het printen en afdrukken. Dankzij EDI hoef je geen dagen of zelfs weken meer te wachten op de post. Dit verkort de order-naar-cash-cyclus.
B2B E-commerce daarentegen dient beter voor meer ad-hoc bestel scenario's en complexere producten of complexer order management. B2B e-commerce is ook meer dan enkel online bestellen. Het biedt een interactief communicatie platform. Via je e-commerce platform kan je je klanten op de hoogte houden van nieuwe producten, bedrijfsnieuws, promoties, enz. Maar misschien nog belangrijker: je klanten krijgen toegang tot je ruime catalogus met uitgebreide zoek- en filterfuncties. Je biedt je klanten real-time stock overzicht en prijzen. En je klanten kunnen de status en het transport van hun orders beter opvolgen.
De voordelen van B2B e-commerce als verlengde van EDI (en andersom)
EDI en B2B e-commerce helpen beiden met automatisatie en efficiëntie doorheen het hele bedrijfsproces. Maar zoals zo vaak is de ene strategie niet beter dan de andere strategie. Steeds meer bedrijven zien de voordelen in van het combineren van EDI en B2B e-commerce. B2B e-commerce vult aan waar EDI in ontbreekt, en andersom.
Zo is EDI interessant bij vastgelegde afspraken met vaste partners die groot genoeg zijn om dit systeem te implementeren. Maar in het geval van nieuwe klanten of complexere producten of bestellingen vult e-commerce mooi aan. E-commerce biedt de moderne, gebruiksvriendelijke user interface die EDI niet heeft. Je kan er nieuwe producten uitlichten en aan cross-selling en up-selling doen.
Een praktisch, real-life voorbeeld van de EDI en B2B e-commerce combinatie is Kellogg. Chris Hood, President van Kellogg Noord-Amerika, gelooft dat er op vlak van B2B nog een enorme groei mogelijk is.
Over de jaren heen hielpen ook wij al vele B2B bedrijven met het combineren van EDI en e-commerce. Hieronder enkele van onze recentste realisaties:
Hygiëna
Belgische natuurproducten groothandel Hygiëna trekt volop de kaart van automatisatie en digitalisering. Met hun combinatie van EDI en B2B e-commerce automatiseren ze het volledige orderproces en vereenvoudigen ze hun administratie. De webshop vult aan waar EDI in ontbreekt en andersom. Door het overzicht op de hele catalogus en de gebruiksvriendelijke zoek-en filterfuncties op de B2B webshop plaatsen klanten niet alleen grotere maar ook meer gevarieerde bestellingen. Zijn ze vaste afnemer met regelmatige bestellingen en vastgelegde prijsafspraken? Dan komt EDI in the picture.
Fribona
Ook B2B diepvriesproducten fabrikant Fribona combineert EDI en B2B e-commerce. De grote, vaste leveranciers en klanten met grote, vaste bestellingen gebruiken EDI. Klanten die eerder complexe orders plaatsen of optimaal willen genieten van seizoensproducten zoals Belgische aardbeien of asperges van eigen bodem, maken gebruik van de B2B webshop. Via de webshop kan Fribona nieuwe producten of promoties in de spotlight zetten en aanzetten tot het kopen van grotere verpakkingen. Via autosuggest in de zoekfunctie ontdekken gebruikers alternatieven voor de producten die ze zoeken. Typ je bijvoorbeeld “lasagne” in de zoekbalk, dan beveelt de webshop je ook alternatieven “lasagne gevogelte”, “lasagne vegetarisch Greenway” en “lasagne vegetarisch ReadyChef” aan.
Heeft jouw bedrijf al EDI maar wil je dit systeem aanvullen met de voordelen van een (B2B) webshop? Flexibele, op maat gemaakte webshops met ERP-koppelingen maken: dat is volledig ons ding. Ontdek hoe we B2B webshop maken aanpakken of contacteer ons.