Algolia: meer verkopen met een op maat gemaakte zoekfunctie
Het is geen geheim dat platformen zoals Google, YouTube, Netflix & co ons verwennen met de meest gesofisticeerde zoekresultaten. Zoek je bijvoorbeeld “sinaasappel” op Google, dan krijg je ook resultaten rond appelsienen voorgeschoteld. Zoek je op “appelsien”, dan zie je natuurlijk ook resultaten rond sinaasappelen. De zoekmachine kan inschatten dat ik op zoek ben naar een citrusvrucht en bijvoorbeeld niet naar een merk van een vruchtensap of naar een versje met dezelfde naam. Door de topkwaliteit van deze zoekresultaten verwachten consumenten snelle en relevante zoekresultaten voor al hun zoekopdrachten, op elke website. Heeft jouw website een generieke of ronduit slechte zoekfunctie, dan zit de kans er dik in dat je heel wat klanten verliest omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken.
Website zoekfunctie op maat
Bij DAS Media kiezen we voor een website zoekfunctie op maat van de klant. Waarom? Een op maat gemaakte, aanpasbare zoekfunctie op je website heeft 3 grote voordelen:
1/ Efficiënter zoekproces = meer tevreden klanten én hogere verkoopcijfers.
Zelfs als je website of webshop heel gebruiksvriendelijk en gestructureerd in elkaar zit, zal 43% van je gebruikers volgens onderzoek van Forrester Research nog steeds rechtstreeks naar de interne zoekbalk van je website gaan wanneer ze je website openen. Je hebt er dus alle belang bij dat deze consumenten snel en efficiënt vinden wat ze zoeken.
Zo wijst onderzoek uit dat shoppers op retail websites die de zoekbalk gebruiken ook 2,6 keer meer uitgeven dan bezoekers die de zoekbalk niet gebruikten. Een goede zoekfunctie op je website leidt dus tot een efficiënter zoekproces, meer tevreden klanten en bijgevolg hogere verkoopcijfers.
2/ Relevantere zoekresultaten
Relevantie kan je opsplitsen in twee onderdelen:
1. Matching
Een zo gepast mogelijk zoekresultaat vinden voor elke zoekopdracht. Om dit te kunnen verwezenlijken moet een goede zoekfunctie voeling hebben met zaken zoals spreektaal, typfouten, synoniemen, stukken van woorden, enz. Een op maat gemaakte, aanpasbare zoekfunctie past hier een mouw aan en matcht toepasbare zoekresultaten met de zoekopdracht.
2. Ranking
De meest relevante resultaten voor een zoekopdracht bovenaan plaatsen. Een goede zoekfunctie houdt rekening met de verwachtingen van de specifieke gebruiker achter de zoekopdracht. De beste zoekresultaten voor de ene gebruiker zijn niet de beste zoekresultaten voor een andere gebruiker. Goede, relevante zoekresultaten reflecteren dus de verwachtingen van de specifieke gebruiker. Dit leidt tot een gelukkige klant en een gelukkige klant leidt op zijn beurt tot hogere conversieratio’s.
3/ Inspireren en in de kijker plaatsen
Snel vinden wat je zoekt is één zaak, maar interessante producten vinden die je misschien niet onmiddellijk zoekt, tilt je zoekfunctie naar een nog hoger niveau. Denk aan gerelateerde producten of diensten, seizoensproducten of promoties die je in de kijker wil plaatsen. Inspiratie is een niet te onderschatten onderdeel van de online ervaring. Een consument wil zo snel mogelijk vinden wat hij zoekt, maar hij wil ook geïnspireerd worden. Een op maat gemaakte, aanpasbare zoekfunctie helpt je met beide.
Het is niet enkel de eindklant die geniet van de voordelen van een op maat gemaakte zoekfunctie! Als bedrijf kan je via deze functie ontdekken wat je klanten zoeken en verwachten en in welke termen je klanten dit zoeken. Naast de meest populaire en meest gezochte items kan je via een slimme zoekfunctie ook andere, interessante producten tonen aan de juiste klanten. Een op maat gemaakte zoekfunctie helpt dus niet alleen jouw klanten op weg, maar ook jou!
Waarom wij voor Algolia kiezen
Meer dan 9000 bedrijven zoals Lacoste, Adobe, The Times, Zoom en Strava vertrouwen op Algolia om meer dan 100 miljard zoekopdrachten per maand te behandelen.
Algolia meldt dat de meeste van hun gebruikers binnen de eerste 3 weken van gebruik een stijging in verkoop met maar liefst 20% waarnemen!