9 redenen waarom je NU moet starten met online te verkopen
We horen het vaak: “Ik heb geen webshop nodig.” of “Ik wil wel starten met een webwinkel, maar ik weet niet waar te beginnen.”.
Vandaag een nieuwe zaak starten zonder webshop is geen slimme zet! Want de consument geeft online steeds meer geld uit en daar kan jij met jouw webshop een graantje van meepikken! Twijfel je nog? Lees dan zeker onderstaande redenen waarom jij best vandaag nog start met jouw webshop.
En ben je daarna helemaal overtuigd, maar weet je niet goed hoe je aan zo’n webshop moet beginnen? Geen probleem, we helpen je graag op weg met onze checklist die je onderaan deze blogpost kan downloaden! Zo ga jij zorgeloos aan de slag.
1. Een webshop beperkt de tijdrovende administratie.
Je hebt (nog) geen webshop, maar je verkoopt wellicht wel online via e-mail of sociale media. Dan weet je ook dat de opvolging van die online verkoop veel tijd en energie vergt. Denk maar aan de afhandeling van de talloze berichten zoals bijvoorbeeld: “Hallo, zijn deze sneakers nog op voorraad?” of “Hoeveel kost dit zomerjurkje?”.
Je antwoordt snel even tussendoor: “Die sneakers zijn nog op voorraad en komen op €79 euro. Je kan het bedrag overschrijven op volgend rekeningnummer: …”. Al dat heen-en-weer mailen vraagt heel wat tijd en bovendien komt de controle van de betaling en opvolging van de verzending daar nog eens bovenop. Overigens vind je het ook moeilijk om het overzicht te bewaren in die overvolle mailbox en via sociale media!
Zie jij door de bomen (lees: vele e-mails en berichten via sociale media) nauwelijks het bos meer? Geen nood! Online verkopen kan een pak efficiënter: start nù met je eigen webshop en dat heen-en-weer mailen valt meteen weg. Alle informatie over jouw producten is voor iedereen online beschikbaar én men kan meteen betalen. Bovendien is er ook tracking voorzien.
2. Consumenten geven online steeds meer geld uit.
De e-commerce scheert hoge toppen: zo draaide de sector in 2019 een recordomzet van bijna 11,5 miljard euro in België. Volgens het ING Economisch Bureau zal dat record in 2020 opnieuw gebroken worden. Men voorziet een omzetstijging van de webwinkels met maar liefst 12%. Reden te meer om nu uit de startblokken te schieten met jouw nieuwe webshop! Waar wacht je nog op?
3. Eerst informeren, dan kopen.
Je hebt reeds één of meerdere fysieke winkels? Dan is het slim om daarnaast ook een webshop te openen. Consumenten informeren zich namelijk alvorens ze overgaan tot kopen en hierbij maken ze gebruik van verscheidene kanalen. Men informeert zich bijvoorbeeld in de fysieke winkel over die geluidsinstallatie, maar bestelt het product uiteindelijk toch online. Of net andersom: men informeert zich online, maar bestelt tenslotte in een fysieke winkel.
Het spreekt dus voor zich dat een fysieke winkel gecombineerd met een webshop een winning team is!
4. Help, ik moet mijn fysieke winkel (even) sluiten!
Helaas een realiteit, maar de kans bestaat altijd dat je je fysieke winkel(s) noodgedwongen even moet sluiten. Denk maar aan wegenwerken, verbouwingen, Corona, …
Met een webshop blijft je zaak overeind én kan je je klanten nog steeds bereiken.
Niet onbelangrijk: start vandaag nog met het verzamelen van de contactgegevens van je klanten. Zo kan je hen altijd contacteren!
5. Een webshop is 24/7 open en dat voor iedereen!
Een webshop bereikt veel meer mensen, punt. Met een online shop ligt de wereld binnen handbereik, terwijl je met een fysieke winkel meer geografisch gebonden bent en dus een kleiner bereik hebt. Door te starten met een webshop wordt je winkel voor heel wat meer mensen zichtbaar.
Bovendien kan je in je webshop heel makkelijk mensen inspireren of warm maken voor een herhalingsaankoop door het uitsturen van een nieuwsbrief. Een fysieke winkel kan daar gewoonweg niet tegenop.
En last but not least: online winkelen kan de klok rond. Gedaan dus met na het werk vlug naar de winkels te hollen. Een webshop is altijd open en dat is één van de belangrijkste drijfveren voor de consument om online te kopen. Je winkelt wanneer het jou uitkomt: ‘s avonds in de zetel of zelfs op zon- en feestdagen!
6. Een webshop starten is makkelijk én hoeft niet duur te zijn.
Bij DAS Media zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kan vlug starten met een betaalbare basis webshop of je gaat voor een webshop op maat die volledig aangepast is aan je huisstijl.
Wist je dat de overheid handelaars probeert aan te moedigen om te starten met een webshop? Ze doet dit door een fiscaal voordeel toe te kennen. Bouw dus nu je webshop en geniet van een fikse korting van 25% tot eind 2022!
Nadat we de webshop opgezet hebben, kan je heel makkelijk jouw
producten toevoegen. Bovendien kan de voorraad aan je fysieke winkel of
ERP-systeem gekoppeld worden. Zo kan de consument zowel online als
offline winkelen én is je voorraadbeheer steeds up to date!
Benieuwd wat er allemaal bij een webshop komt kijken?
7. Nieuwe klanten werven en bestaande klanten meer laten kopen.
Eén van de voornaamste redenen voor een lokale handelaar om met een webshop te starten, is het werven van nieuwe klanten. Vergeet echter ook je bestaande klanten niet! Je kan hen laten winkelen waar en wanneer ze maar willen. Bovendien kan je hen ook meer laten kopen door herhalingsaankopen te stimuleren en bepaalde promoties toe te kennen.
Tenslotte kan je ook je slapende klanten, die al even niet meer in je winkel gepasseerd zijn, wakker maken. Via een nieuwsbrief of andere campagne kan je hen overtuigen om je webshop nog eens te bezoeken. Een webshop een bezoekje brengen is maar een kleine moeite!
8. Eenvoudig producten verzendklaar maken en verzenden.
Vliegensvlug leveren is cruciaal voor een webshop. Het logistieke plaatje is intussen zo geëvolueerd dat het als handelaar heel makkelijk is om online pakketten aan te melden en te verzenden.
Bovendien hoef je zelf niet meer rond te hollen met al die pakketjes, want Bpost, DPD, DHL Parcel… bieden ook de mogelijkheid dat zij de de goederen bij jouw fysieke winkel oppikken. Handig, toch?
9. Een webshop hebben is leuk!
Ongetwijfeld hebben bovenstaande redenen je reeds warm gemaakt om een webshop te starten, maar dan moet de meest doorslaggevende reden nog komen: het is gewoon leuk om een webshop te hebben!
Zoals het ook fijn is dat er klanten klaar staan om af te rekenen in je fysieke winkel, is het ook bijzonder fijn om een e-mail te ontvangen dat je iets verkocht hebt! Elke keer de bevestiging dat je goed bezig bent.